Pracovný pohovor je na Slovensku bežnou súčasťou uchádzania sa o prácu. Ide o príležitosť predstaviť sa zamestnávateľovi, zistiť podrobnejšie informácie o ponúkanom mieste či o firemnej kultúre. Zároveň predstavuje príležitosť aj pre zamestnávateľa, pretože nádejnú zamestnankyňu/ zamestnanca vidí naživo a môže si overiť zručnosti, opýtať sa na detaily zo životopisu či preveriť motiváciu.
Pohovor môže byť pre absolventov a mladých ľudí pomerne stresujúci zážitok. Snažíte sa presvedčiť a zapôsobiť na potenciálneho zamestnávateľa, no často s nedostatočnými či chýbajúcimi skúsenosťami. Stres a nervozitu, ktoré sú pred pohovorom prirodzené, môže zmierniť príprava.
Nižšie nájdete pár bodov, ako sa čo najlepšie pripraviť na pracovný pohovor, znížiť emočné napätie a vytvoriť si priestor na úspešný výsledok.
Zistite si základné informácie o spoločnosti, v ktorej sa uchádzate o prácu
Prezrite si webstránku či sociálne siete, aby ste sa oboznámili s profilom spoločnosti a jej činnosťou. Potenciálnemu zamestnávateľovi tak ukážete svoj záujem, motiváciu a rozhľad.
Zamestnávateľ Vám v priebehu pohovoru môže položiť základné otázky o spoločnosti a vašej predstave o spolupráci. Dôkladne si tiež naštudujte pracovnú ponuku a podmienky práce. Vopred si pripravte otázky, ktoré sa chcete zamestnávateľa opýtať.
Príchod
Nemeškajte. Príďte na určenú adresu radšej s dostatočným časovým predstihom. Oblečenie voľte podľa pracovnej ponuky. Pre banky, korporácie či štátne inštitúcie je vhodnejší formálny odev, smart casual štýlom nič nepokazíte v menších a menej formálnych spoločnostiach.
V prípade, že je pohovor online, buďte včas pripravená/ý a skontrolujte si, či máte dobré pripojenie na internet. Zároveň sa uistite, že viete pracovať s online platformou, na ktorú vám potenciálny zamestnávateľ pošle pozvánku.
Zísť sa Vám môže pero a zápisník, do ktorého si môžete zapisovať poznámky, alebo otázky, ktoré Vám napadnú počas samotného pohovoru.
Priebeh pohovoru
Pohovor zvyčajne vedie zamestnankyňa alebo zamestnanec personálneho oddelenia (HR). Prítomné môžu byť tiež členky a členovia tímu, ktorý hľadá novú posilu. V závislosti od pozície a veľkosti spoločnosti môže byť na pohovore prítomné aj vedenie firmy či inštitúcie.
Pri stretnutí so zástupcami/ zástupkyňami spoločnosti, v ktorej sa uchádzate o prácu, je popri pozdrave zvyčajné aj podanie rúk. Zamestnávateľ by Vám mal predstaviť, ako bude pracovný pohovor vyzerať, čo bude jeho obsahom, kto sa s Vami stretne. Niekedy býva pohovor rozdelený do viacerých častí, súčasťou ktorých môže byť aj praktická úloha (napríklad modelová situácia, úloha v programe, či v cudzom jazyku, ktorý by ste v práci využívali (napríklad Excel, anglický jazyk).
Na úvod pohovoru Vás zamestnávateľ zvyčajne vyzve, aby ste sa stručne predstavili a vysvetlili dôvody, prečo sa uchádzate práve o túto pracovnú pozíciu.
Následne Vám zamestnávateľ kladie otázky s cieľom preveriť Vašu motiváciu a spôsobilosť pre danú pracovnú pozíciu. V jednotlivých sektoroch a v závislosti od pracovnej pozície sa budú otázky líšiť, no štandardne môžete dostať tieto otázky: Máte s podobnou prácou už skúsenosti? Čím sme pre Vás ako zamestnávateľ atraktívny? Prečo by sme mali zamestnať práve Vás? Ako riešite problémy? Ak by ste mali vymenovať jednu vašu silnú a jednu slabú stránku, ktorá by to bola?
Skúste sa nad týmito otázkami zamyslieť už vopred a premyslieť si odpovede. To Vám pomôže pohotovo ich zodpovedať, pôsobiť profesionálne a autenticky. Pýtajte sa však aj Vy.
Zaujíma Vás, ako vyzerá bežný pracovný deň? Aké budú Vaše prvé úlohy? Budete pracovať v tíme, alebo samostatne? Ponúka daná spoločnosť určité benefity, alebo kurzy na kariérny sebarozvoj? Otázkami preukážete svoj seriózny záujem a špecifikujete tiež svoje možnosti a očakávania.
Po pohovore
Je to za Vami. Zrejme Vám časom mysľou prebehnú otázky, ktoré ste ešte mohli položiť, prípadne si budete prehrávať niektoré situácie a zamýšľať sa nad vhodnejšími formuláciami. Je to normálne, no zbytočné – už to nezmeníte. No zdvorilostným follow-up emailom s poďakovaním tiež nič nepokazíte a zároveň tak preukážete Váš záujem o pracovnú pozíciu.
Neozvali sa Vám v stanovenej lehote? Aj to sa môže stať – z viacerých príčin (viacero vyrovnaných kandidátov, neočakávané komplikácie, choroba, atď.). Netreba panikáriť a vytvárať si teórie, lepším riešením je pripomenúť sa a spýtať sa na situáciu.
Ozvali sa Vám, no odpoveď Vás nepotešila? Nie je to síce príjemné, ale aj takéto udalosti sa bežne dejú. Skúste to zobrať z opačnej stránky. Získali ste nejaké skúsenosti, zistili, ako prebieha pohovor a na čo sa možno lepšie pripraviť. Prípadne sa spoločnosti ozvite s otázkami, v čom ste nesplnili ich očakávania. Feedback od firmy, u ktorej ste sa neúspešne uchádzali o prácu, je cenná devíza.
Určite však nezúfajte a neúspešný výsledok neberte osobne. Tipy, ako si na Slovensku hľadať prácu, nájdete na našom webe.
Tento článok vznikol v rámci iniciatívy UNICEF Pathways. Viac informácií nájdete na digital one-stop-shop UNICEF: https://