Nedorozumenia a konflikty na pracovisku patria k pracovnému životu a ich správne riešenie môže viesť k lepšej spolupráci, vyššej produktivite či zlepšeniu vzťahov medzi pracovníčkami a pracovníkmi. Aj keď sa im nie vždy dá vyhnúť a zväčša nie sú nikomu zo zúčastnených príjemné, je dôležité zamerať sa na efektívne riešenia. V tomto článku sa pozrieme na časté príčiny vzniku konfliktov na pracovisku a tiež na spôsoby, ako ich prekonať.
Ako konflikty vznikajú?
Príčin môže byť viacero, rovnako tak ich závažnosť či intenzita môžu byť rôzne. K nedorozumeniam a napätiu môže viesť snaha vyniknúť a zapáčiť sa, nejasné pokyny či nerovnomerné rozdelenie pracovných úloh medzi zamestnankyne a zamestnancov. Taktiež nedodržiavanie termínov, osobnostné rozdiely, odlišný spôsob komunikácie či práce, zlozvyky, neuvážené gestá alebo rozdielne interpretácie. Nezhody medzi pracovníčkami a pracovníkmi je lepšie riešiť už pri prvých signáloch, ešte pred vypuknutím konfliktu. Ich prehliadanie či odkladanie môže viesť k nahromadeniu frustrácie a k závažnejším problémom.
Ako konfliktom na pracovisku predchádzať?
Transparentná a otvorená komunikácia je základom pre dobré vzťahy na pracovisku. Základnými zásadami asertívnej komunikácie sú aktívne počúvanie, rešpektovanie názorov druhej strany a schopnosť vyjadriť nesúhlas bez zbytočných emócií.
Konštruktívna kritika by mala byť konkrétna, vecná a podaná tak, aby motivovala k zlepšeniu. Dôležité je pomenovať, v čom je problém, vysvetliť dôvody nespokojnosti a navrhnúť možné riešenia. Miesto „Tvoja práca je zlá“ použite radšej „Všimol som si, že v tomto projekte chýbajú niektoré detaily. Možno by sme mohli spoločne prejsť, ako ich doplniť.“
Ak vám niečo prekáža, hovorte o tom. Nie je vám jasné, či ste správne pochopili mail? Spýtajte sa, minimalizujete tak riziko vzniku nedorozumení.
Ignorovanie menších problémov môže časom viesť k nahromadeniu nervozity a vzniku väčších konfliktov.
Firmy sú totiž živé organizmy, ktoré sú tvorené skupinou ľudí, z ktorých každý má iné návyky, názory, prejavy emócií, záujmy či charakter. Z času na čas v nich môžu prepuknúť konflikty.
Ak sa k nim postavíme s úmyslom ich vyriešiť k spokojnosti všetkých, s jasnou mysľou a trpezlivosťou, môžu byť v konečnom dôsledku príležitosťou na „vyčistenie ovzdušia“ a zlepšenie vzťahov.
Ak sa konflikty s kolegyňou či kolegom naučíte riešiť s rešpektom, empatiou a snahou o vzájomné porozumenie, vaše pracovisko sa môže stať nielen príjemnejším a pokojnejším, ale aj efektívnejším.
Čo robiť, ak konflikt už prepukol?
Základom je slušná a empatická komunikácia. Vyhnite sa okamžitému a nepremyslenému odsudzovaniu i osobným útokom, snažte sa nevyhrocovať situáciu. Zachovajte si nadhľad.
Stretnite sa s kolegyňou či kolegom, identifikujte hlavný problém a položte si otázky: O čo presne ide? Čo je dôvodom nezhôd? Sú to dlhodobejšie problémy, ktorých nahromadenie práve „prasklo“?
Skúste pochopiť druhú stranu. Aktívne ju počúvajte a snažte sa vžiť do jej situácie.
Hľadajte riešenie. Premyslite si ďalšie kroky a postupy, ktoré budú prijateľné pre obe strany.
Ak je to potrebné, zapojte do komunikácie nadriadeného, prípadne mediátora, alebo požiadajte o spoločnú supervíziu.
Tento článok vznikol v rámci iniciatívy UNICEF Pathways. Viac informácií nájdete na digital one-stop-shop UNICEF: https://